tirsdag 29. mars 2011

Slik ble isbjørnen ønsket velkommen til Island

En sammensatt tekst består av ord i kombinasjon med andre elementer – for eksempel bilde, film eller lyd. Denne typen tekster er noe de fleste av oss omgås hver dag, uten at vi nødvendigvis er klar over at det er nettopp dette vi sitter og studerer mens vi kjeder oss på bussen. Reklameplakater er et typisk eksempel, og her er det sammensetningen av bilde og tekst som gjør seg gjeldende. Reklamefilm kan også være sammensatt tekst, og det samme er tegneserier, nyhetsoppslag samt enkelte musikkvideoer og bøker. Denne typen tekster er altså mye brukt i dag, men har de egentlig en større påvirkningsevne enn det ordene har alene – og i så fall hvorfor?


To av eksemplene nevnt over er ulike typer reklame – enten i form av tekst og film eller tekst og bilde. Reklamens hovedformål er å fremme et budskap, å påvirke publikum og å skille seg ut fra mengden. Det kan godt hende at en ren tekst er nok for å oppfylle førstnevnte krav, men likevel er det sjelden man ser en reklame bestående av kun ord. Film, animasjoner, musikk og andre lydeffekter bidrar til at reklamens budskap kommer klarere frem, de stjeler vår oppmerksomhet, er stemningsskapende, og gir annonsørene ytterligere muligheter til å gjøre nettopp deres reklame unik fra resten. Enten dette skjer i form av en fengende sang som fester seg på hjernen, et morsomt ansiktsuttrykk eller en hyppig sitert replikk, er det ingen tvil om de sammensatte tekstene danker ut ordene alene når det gjelder formidling av reklamebudskap.

Bøker kan som nevnt også være en sammensatt tekst, noe vi ser i eksempelvis barnebøker og mange skolebøker. Mens det i voksenromaner kanskje blir sett på som upassende og litt simpelt med bilder, spiller disse i de to førstnevnte sjangrene en viktigere rolle. For barna gjør illustrasjoner bøkene mer spennende og lettere å relatere seg til, mens de i skolebøker kan gjøre stoff lettere å forstå eller simpelthen bidra til at boken blir mer innbydende. Også i bøker kan sammensatte tekster altså ha en større påvirkningsevne.

Mens det i de fleste reklamer, bøker og nyhetsoppslag er teksten som er i fokus, er det i blant annet tegneserier og musikkvideoer i hovedsak illustrasjonene eller filmen som er det viktigste elementet. Her er det teksten som har i oppgave å tydeliggjøre budskapet, mens det er andre elementer som har hovedrollen. Selv om rollene er forandret, er også disse eksempler på sammensatt tekst, og viser hvordan det å kombinere flere elementer, gjør at et budskap kan komme klarere frem.

Avslutningsvis vil jeg konkludere med at det å velge en sammensatt tekst fremfor en kun “ordbasert”, ofte kan øke mulighetene som ligger i å formidle et budskap, samt at det åpner for flere måter å påvirke mottakeren på.
Se bare på hvordan denne sammensatte teksten tydeliggjør budskapet i overskriften:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar